شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ | Sat 23 Nov 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
کشتی سازی پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۵:۵۱:۲۱منبع: مانا

دکتر محمدسعیدی برنامه IRISLبا کشتی‌سازی‌ها چینی را اعلام کرد

باشگاه خبری فراساحل: محمد سعیدی مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: تمامی محدودیت‌ها علیه ایران از ژانویه 2016 برداشته خواهد شد و ایران برنامه ویژه‌ای برای ورود قوی و سریع به حمل و نقل جهانی دارد. محمد سعیدی مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایرانIRISL  از کشتی‌سازی‌ها و بانک‌های چینی برای سفارش ساخت کشتی خبر داد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از لویدز لیست ، انتظار می‌رود ایران در سال 2016 میلادی به عرصه حمل و نقل جهانی بازگردد که این بازگشت با خرید کشتی‌های کانتینربر در مجموع به ظرفیت 579 هزارTEU ، فله بر به ظرفیت جمعا دو میلیون DWT و تانکر به ظرفیت مجموع 1.6 میلیون DWT همراه خواهد بود. این کشتی‌ها تا سال 2020 در ناوگان IRISL جای می‌گیرند. توسعه ناوگان و به روزرسانی IRISL به علاوه ساخت کشتی‌های جدید با هزینه بالغ بر 120 میلیارد دلار از محل حساب‌های مسدود شده ایران در بانک‌های خارجی به دلیل تحریم تأمین می شود. شرکت کشتیرانی IRISL همچنین حضور در توافقنامه‌های بزرگ و اشتراک‌گذاری کشتی‌های خود را در سر می‌پروراند و در همین خصوص مذاکراتی با شرکت کشتیرانی هند و از سرگیری روابط و همکاری های حمل و نقلی طی یک توافقنامه مشارکتی ایران و هند انجام داده است. توافقنامه حمل و نقل دریایی ایران و هند پس از 38 سال فعالیت در سال 2013 و به دلیل تحریم‌ها از فعالیت باز‌ماند. برنامه‌های دولت ایران پس از تحریم‌ها در بخش صنعت، به تدریج در شرکت IRISL  و به واسطه مدیرعامل جدید این شرکت به دکتر محمد سعیدی در حال اجراست. سعیدی در سال جاری جایگزین محمدحسین داجمر شد و مدیریت IRISL را به عهده گرفت. داجمر پیش از این بواسطه تحریم‌ها در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران قرار گرفته بود. براساس این گفتگو که از دفتر لویدزلیست در کپنهاگ انجام شد، سعیدی گفت: تمامی محدودیت‌ها علیه ایران از ژانویه 2016 برداشته خواهد شد و ایران برنامه ویژه‌ای برای ورود قوی و سریع به حمل و نقل جهانی دارد. تحریم‌ها علیه دولت ایران فعالیت دو شرکت بزرگ کشتیرانی ایرانی،NITC  و IRISL را به شدت مختل کرد. به هرحال هم اکنون تحت توافقنامه هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5، این دو کشتیرانی قادر به حضور دوباره در بازارهای جهانی هستند. پیش از این در رسانه ها شاهد انتشار اخباری از IRISL و هدف آن برای پیوستن به 10 کشتیرانی برتر دنیا بودیم و هم اکنون جزئیات این طرح را دکتر سعیدی مدیر عامل IRISL عنوان می کند.

قراردادهای بزرگ ساخت کشتی
طبق برنامه‌های سعیدی، قراردادهای بزرگ ساخت کشتی در هفته‌های آتی با صرف هزینه‌هایی که بواسطه تجارت با چین، کره جنوبی، ژاپن و هند در زمان تحریم به دولت ایران تعلق می‌گرفت، بسته خواهد شد. اگرچه تجارت ایران با دیگر کشورها در زمان اعمال تحریم‌ها، کاهش چندانی نداشت اما پرداخت‌ها از سوی کشورهای طرف معامله با ایران به ویژه در زمینه نفت به واسطه تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده بر بانکها، با مشکل روبرو شد و براین اساس پس از لغو تحریم‌ها شاهد روانه شدن 120 میلیارد دلار پول به ایران هستیم. انتظار می‌رود این میزان پول صرف سفارش ساخت کشتی بخصوص در چین شود. سعیدی در این‌باره به روابط همیشگی تجاری و مالی ایران و چین و سهولت در سفارش ساخت کشتی در کشتی‌سازی‌های چینی اشاره کرد. وی همچنین از کشتی‌سازی‌های کره ای به منظور خرید کشتی‌های دست دوم سخن به میان آورد. به هرحال کشتی‌سازی‌های چینی گزینه اول برای IRISL محسوب می‌شود. سعیدی درباره تناژ کشتی‌ها اطلاعاتی ارائه نداد اما خبرها از دیگر منابع خبری حاکی از سفارش کشتی‌های پاناماکس و کانتینربرهای 14 و 18 هزار TEU به منظور رقابت با بازیگران اصلی عرصه حمل و نقل است. در گفتگوی لویدزلیست با سعیدی، وی ورود کانتینربرهای با گنجایش 10 هزار TEU را از اهداف اصلی IRISL اعلام کرد اما به هرحال تصمیم نهایی در خصوص سفارش ساخت کشتی در هفته‌های آتی گرفته خواهد شد. حمل و نقل کانتینری برای سعیدی مهمترین اولویت محسوب می‌شود و وی در حال سنجش شرایط و احتمالات برای پیوستن به توافقنامه‌های اشتراک گذاری کشتی و همکاری‌های مشارکتی در عرصه بین المللی است.
سعیدی با اشاره به ناهمواری‌های موجود در بازگشت دوباره به تجارت جهانی حتی پس از لغو کامل تحریم‌ها معتقد است IRISL با بکارگیری ترکیب هوشمندانه از انواع کشتی‌ها و تناژ جدید در ناوگان حمل و نقل و ایجاد همکاری تجاری با کشورهای مستقل همسو در آسیای میانه تغییر عمده ای در بازار جهانی بوجود می آورد. براساس گفته‌های سعیدی برخلاف کانتینربرها، توسعه ناوگان حمل فله در IRISL دست کم در حال حاضر از اهمیت پایینی برخوردار است. به هرحال با توجه به برنامه‌های توسعه ناوگان IRISL و افزایش این ناوگان از 2.5 میلیون DWT به 4.5 میلیون DWT تا سال 2020، این شرکت اهداف بزرگی را در سر می‌پروراند. وی در پاسخ به سوال لویدزلیست در خصوص کم تجربگی در عرصه مدیریت حمل و نقل دریایی، سابقه مدیریتی و اقتصادی خود در بزرگترین شرکت تامین اجتماعی در ایران و سرمایه‌گذاری خصوصی و حوزه بین‌المللی را یادآور شد که دید کاملی از بازارهای بین‌المللی در اختیار وی قرار داده است. سعیدی همچنین مشاوران خود در تهران را به عنوان بهترین‌ها در عرصه حمل و نقل دریایی یاد کرد. اگر چه IRISL وNITC  پیش از تحریم‌ها شرکت‌های خوش‌نامی محسوب می‌شد، اما پاره‌ای از تغییرات در مدیریت که در دولت رخ داد فرضیه قابلیت رقابت این دو کشتیرانی ایرانی با همتایان خود در دنیا را زیرسؤال می‌برد. دولت ایران در سال 2012 میلادی حمید بهبهانی را جایگزین محمد سوری، رئیس پیشین شرکت ملی نفتکش ایران کرد و این اتفاق دقیقاً در زمان آغاز فشارها بر مشتریان نفت ایران و به تبع آن کاهش فروش نفت در این کشور رخ داد.



  کد خبر : 757
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
  منبع: مانا

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :